My father’s eyes
Bilde er tatt I Phnom Penh
Utstyr
  • Canon 20D
  • Sigma 18-200 os
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger118
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_305326} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (4)
Ann F.

Bildet ditt inneholder en sterk fortelling, men jeg har problemer med å få det til å henge sammen med tittelen du har gitt det.

Utsnittet er bra, fin linje mellom menneskene (piken og mannen med fløyten - forsterket av de orange båndet), teknisk redigering ser helt OK ut, men jeg synes det er synd at det er beskåret en del av hennes venstre fot og spesielt en liten bit av stortåa på hennes høyre fot. Har du ikke mer å gå på nedover, er det nesten bedre om du beskjærer litt mer fra bunnen så det ikke virker så kuttet.

Og så ville jeg faktisk tatt meg bryderiet med å klone vekk det røde som henger på sprinkelverket bak dem. Greit nok om det er en del av historien for deg som var der, men for oss som ser bildet uten å kjenne historien, dras blikket dit uten å forstå hvorfor det er der.

Mulig at det orange båndet betyr at han er blind og at hun leder ham, men bildet kan også tolkes slik at han lukker øynene mens han spiller, og at hun er bundet fast - av en eller annen grunn. For oss som ikke kjenner historien. Dette siste kom som en ettertanke fra meg . . .
Og ikke som første reaksjon på bildets budskap. Som likevel traff meg - selv uten dette siste.

See?
Mvh Ann
Ole David P.

Takker for kommentar
I mylder av mennesker og biler, inklusive tiggere og lommetjuver på alle kanter var det nærmest umulig å komme opp med et fototeknisk korrekt bilde. Av 18 eksponeringer på under et minutt fikk jeg kun ett bilde som var fri for uønskede objekter. For meg var det viktigste å formidle et bilde fra en verden, som vi nordmenn gladlig solidariserer oss med, men som vi helst ikke vil ha for nær.
Jeg kan ikke skjønne at den frasen jeg brukte som bildets tittel ikke skulle være beskrivende nok, da den sammen med bildet klart beskriver en blind far, med datteren som ledsager.

:-)
ODP
Ann F.

Det var det, da, forskjellen mellom å ha vært der og opplevd det, og å få se situasjonen i et bilde, løsrevet fra enhver kontekst.
:-)
Jeg er jo også innom den forståelsen at han er blind og at hun leder sin far i min kommentar. Var der først etter å ha lest din tittel, men så prøvde jeg å løsrive meg fra tittelen og se bildet på nytt. Da så jeg også en musiker med lukkede øyne - og en datter festet med et bånd. Kanskje fordi de gikk i et farlig område og at han ville ha kontroll?

Det viktigste her slik jeg ser det, er at du har tatt et visuelt sterkt bilde. Fotografisk sett ett av de beste fra din hånd av de du har publisert her, etter min mening. Fotografisk/komposisjonsmessig sett. FdN er jo også et forum for bildekritikk/-kommentarer- hvordan løser man oppgaven med å presentere et bilde som andre ''gidder å'' se på - gjerne uten forhistorien.

Godt komponert med hennes lave høyde mot hans høyere, skrålinjen som skapes av det - forsterket av båndet mellom dem med en så fremtredende farge, gjentagelsen av fargen i båndet i skiltene bak ham, og gjentagelsen av fargen i hennes kjole i skiltet mellom dem og deler av skiltet bak ham. Tre punkter i bildet med hver hovedfarge. Den tette komposisjonen.

Ulike tolkninger kan det være rom for - hvis vi setter tittelen til side. Du hadde din opplevelse av situasjonen der og da. At andre velger å se bort fra tittelen og lese bildet uten den og kanskje leser andre fakta inn i bildet, forringer ikke dets fotografiske kvaliteter.

Din fototeknikk er bra her i sluttresultatet, og ofte må man ta mange bilder for å få det ene, gode. Som du gjorde i denne situasjonen. Og det er ingen skam å måtte finjustere utsnittet litt etterpå, på bilder hvor man må fotografere med hjertet og ikke etter læreboka (ref. hennes fot).

Men fortsatt ville jeg fjernet det røde over hennes hode med kloning etterpå . . .

Mvh Ann
Ole David P.

Takker for kommentar
Jeg er helt enig i at foten burde ha vært med, men på grunn av stress var jeg uoppmerksom og mistet foten hennes i eksponeringen. Jeg ville ikke ha beskåret bilde slik at foten hadde forsvunnet. Angående den røde dotten så, tja..tjo.

Jeg ble ganske sur da jeg ved gjennomgang av bildene oppdaget at ikke et bilde av dette motivet var fullgodt. Men slik stressfotografering krever mye trening, og god ulykkesforsikring.
Og i slike situasjoner: slå av STABILISATOREN i objektivet, den er for treg.
Dette var litt utenomsnakk.

ODP
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu